FLASH NEWS: நிலவின் தென்துருவத்தில் இறங்கிய சீன விண்கலம்; பாறை மாதிரிகளுடன் 25-ந்தேதி பூமிக்கு திரும்பும் **** சீனாவிடம் இருந்து தைவானை சுதந்திரமாக பிரிந்து செல்ல ஒருபோதும் அனுமதிக்க மாட்டோம் என சீன ராணுவம் தெரிவித்துள்ளது ***** அமெரிக்க ஆயுதங்களால் ரஷிய இலக்குகளை தாக்கலாம்.. உக்ரைனுக்கு அனுமதி அளித்த பைடன் ***** அமெரிக்காவில் நடைபெற்ற 'ஸ்பெல்லிங் பீ' போட்டியில் இந்திய வம்சாவளி மாணவர் புருகத் சோமா சாம்பியன் பட்டம் வென்று அசத்தினார் ***** கலவர வழக்குகளில் இருந்து பாகிஸ்தான் முன்னாள் பிரதமர் இம்ரான்கான் விடுதலை ***** நாட்டில் வெப்ப தாக்கத்திற்கு 56 பேர் பலி; என்.சி.டி.சி. அறிக்கை ***** அசாம் மாநிலத்தில் பெய்த கனமழையால் பிரம்மபுத்திரா நதியில் நீர்மட்டம் உயர்ந்துள்ளது ***** நாடு முழுவதும் 3-ந்தேதி முதல் சுங்கச்சாவடி கட்டணம் உயர்வு ***** இங்கிலாந்தில் இருந்து 100 டன் தங்கத்தை இந்தியாவுக்கு கொண்டு வந்த ரிசர்வ் வங்கி ***** பள்ளியிலேயே மாணவ-மாணவிகளுக்கு வங்கி கணக்கு: பள்ளி கல்வித்துறை அறிவிப்பு ***** பிரக்ஞானந்தாவின் வெற்றி வியக்க வைக்கிறது.. கவுதம் அதானி வாழ்த்து ***** திருப்பதி கோவிலில் 65 வயதுக்கு மேற்பட்ட பக்தர்கள் 30 நிமிடத்தில் தரிசனம் செய்ய வசதி ***** சிக்கிமில் மீண்டும் ஆட்சியமைக்கும் எஸ்.கே.எம்? .. அருணாச்சலப் பிரதேசத்தில் பா.ஜ.க முன்னிலை ***** டெல்லியில் தலைவிரித்தாடும் தண்ணீர் பஞ்சம் *****

Friday, June 14, 2019

In Delhi, a pop-up where you can learn sign language

13.06.2019
Atulyakala, which provides a platform for artists with hearing and speech impairment, will hold a workshop this weekend

When Smriti Nagpal was 23, she met Amit Vardhan, an artist with hearing loss, who worked for an NGO. He had earned a Masters Degree in Art from the College of Arts, in the city, but had found no avenues to use it for his livelihood. The meeting, now six years ago, inspired her to start Atulyakala, an initiative to bridge this gap, and give artists with speaking and hearing impairment a platform to showcase and sell their work. Smriti’s own experience with her siblings, both hearing impaired fed into her understanding of the problem. Fashioned as India’s “first deaf-run lifestyle brand”, Atulyakala facilitates its employees to contribute to society and break any able-ist stereotypes.

She began sourcing products and connecting with people at the design-school level. “These schools had reservation for those with deafness. I was able to find them in 70% of the art schools I had heard of. Also, I had access to the communities and groups built by them, because of my siblings. So I put the word out in these groups, which really helped us,” she says.

Nagpal, who earned her master’s degree in Social Innovation and entrepreneurship from The London School of Economics and Political Science in 2018, hires people specific to different job profiles in Atulyakala. There are sketching artists and graphic designers, among others. It also welcome interns or volunteers who want to learn the Indian Sign Language (ISL), and be part of this community. Atulyakala has also put up stalls and kiosks at many big-ticket events like the Jaipur Literature Festival, The Lil Flea and Horn Ok Please in Delhi.

Now, their upcoming pop-up and sign language session aims to unite retail and ISL learning sessions, under one roof. The session will be conducted by one of their employees, and is open to all.

Smriti, who joined the National Association of the Deaf when she was 16, says, “I never wanted our decisions to be based on charity. A bigger challenge is that charity has been associated with sympathy – these people do not need it. They can offer you amazing products that you can buy.”

No comments:

Post a Comment