FLASH NEWS: நிலவின் தென்துருவத்தில் இறங்கிய சீன விண்கலம்; பாறை மாதிரிகளுடன் 25-ந்தேதி பூமிக்கு திரும்பும் **** சீனாவிடம் இருந்து தைவானை சுதந்திரமாக பிரிந்து செல்ல ஒருபோதும் அனுமதிக்க மாட்டோம் என சீன ராணுவம் தெரிவித்துள்ளது ***** அமெரிக்க ஆயுதங்களால் ரஷிய இலக்குகளை தாக்கலாம்.. உக்ரைனுக்கு அனுமதி அளித்த பைடன் ***** அமெரிக்காவில் நடைபெற்ற 'ஸ்பெல்லிங் பீ' போட்டியில் இந்திய வம்சாவளி மாணவர் புருகத் சோமா சாம்பியன் பட்டம் வென்று அசத்தினார் ***** கலவர வழக்குகளில் இருந்து பாகிஸ்தான் முன்னாள் பிரதமர் இம்ரான்கான் விடுதலை ***** நாட்டில் வெப்ப தாக்கத்திற்கு 56 பேர் பலி; என்.சி.டி.சி. அறிக்கை ***** அசாம் மாநிலத்தில் பெய்த கனமழையால் பிரம்மபுத்திரா நதியில் நீர்மட்டம் உயர்ந்துள்ளது ***** நாடு முழுவதும் 3-ந்தேதி முதல் சுங்கச்சாவடி கட்டணம் உயர்வு ***** இங்கிலாந்தில் இருந்து 100 டன் தங்கத்தை இந்தியாவுக்கு கொண்டு வந்த ரிசர்வ் வங்கி ***** பள்ளியிலேயே மாணவ-மாணவிகளுக்கு வங்கி கணக்கு: பள்ளி கல்வித்துறை அறிவிப்பு ***** பிரக்ஞானந்தாவின் வெற்றி வியக்க வைக்கிறது.. கவுதம் அதானி வாழ்த்து ***** திருப்பதி கோவிலில் 65 வயதுக்கு மேற்பட்ட பக்தர்கள் 30 நிமிடத்தில் தரிசனம் செய்ய வசதி ***** சிக்கிமில் மீண்டும் ஆட்சியமைக்கும் எஸ்.கே.எம்? .. அருணாச்சலப் பிரதேசத்தில் பா.ஜ.க முன்னிலை ***** டெல்லியில் தலைவிரித்தாடும் தண்ணீர் பஞ்சம் *****

Wednesday, October 18, 2017

Signs of change - Regular school for deaf girl

18.10.2017
Moulali: Ayesha Khatoon of Park Circus had not seen the inside of a school till two years ago. Born with hearing disability, the 15-year-old would spend her time cooped up at home. Her parents and siblings could hardly communicate with her. Today, she is a student of Class VI in a mainstream school.

Ayesha is among 200 city kids who got a chance to study in a mainstream school as part of a project run by Deaf Child Worldwide, an international organisation, with CINI and other NGOs from the state. The project involved 720 children, 280 primary schools and 500 teachers in Calcutta, Hooghly and Jalpaiguri .

Around 80 per cent of children with deafness have no knowledge or understanding of language when they start school. They have poor social skills. "Eighty-five per cent of primary school teachers in the state don't know how to teach these children," said Shampa Nath, south Asian head, Deaf Child Worldwide.

Many children with hearing disability face isolation in school or drop out. "Some go to special schools though they are not intellectually disabled," Nath said. The programme aimed at bridging this gap.

Representatives of Deaf Child Worldwide, NGO workers, students and parents shared their experience at a state-level convention on Tuesday.

"I have four besties now. I have taught them sign language," Ayesha gestured. "Maths and English are my favourite subjects and I want to be an entrepreneur." She can now lip read too.

It took Ayesha, her parents and peers four years to pick up sign language and communication skills to help get her admission in a mainstream school. She joined school in Class IV. "We had no clue a child with hearing disability could study in a regular school and do well," said mother Tajmira.

"Inclusion should take place both in schools and communities. Children with deafness need better access to education. Teachers, parents and peers need to work in tandem to help them realise their true potential," Nath said.

Children with hearing disability fare far better in mainstream schools than in special schools, said S.S. Vinayak, the assistant commissioner (disabilities) in the state.

Around 242 children with deafness were trained in eight community centres from Dum Dum to Kasba. Primary school teachers were trained in deaf-friendly teaching methods.

"Besides communication skill and speech training, an individual study plan was prepared for every child," said Sanghamitra Datta, programme officer, CINI.

No comments:

Post a Comment